урок-проект


Злинська загальноосвітня школа № 1 І – ІІІ ступенів



РОЗВИТОК 
ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ


Вчитель Мамонова Марія Петрівна



Головна мета навчання математики в школі –
навчити молодих людей мислити        
Дьйордь Пойа
                          
     У наші дні вміння учнів здобувати знання самостійно та вдосконалювати їх, уміння працювати з інформацією  в різних галузях, здобуваючи, якщо це необхідно, нові навички, набагато важливіше міцних знань, тому що саме пошуком і удосконаленням знань учням доведеться займатися все свідоме життя. Така постановка питання дуже актуальна для нашої країни, нашого суспільства, тому що саме життя ставить завдання так званого «навчання через все життя». Щоб розвивати у школярів здатність працювати з інформацією, навчити їх самостійно мислити, уміти працювати в команді, можна використовувати різні педагогічні технології. Я віддаю перевагу методу проектів, тому що проектний підхід включає наступне:
       Підвищується зацікавленість до занять, в учнів росте впевненість у своїх знаннях, розвиваються здібності до навчання;
       Задачі навчання аналогічні або перевершують по своєму рівню задачі, висунуті іншими методами. Відмінність  проектного підходу полягає у тому, що учні беруть на себе більшу відповідальність за свою освіту під час звичайних занять в школі;
       Можливість розвитку різнобічних навичок, таких як новий тип мислення, знаходження відповідей, робота в колективі, а також спілкування.
Американські педагоги У. Килпатрик і Е. Коллінгс розробили метод проектів. Вони врахували те, що з більшою зацікавленістю виконується дитиною тільки та діяльність, що вільно обрана нею самою; пізнавальна діяльність частіше будується не в руслі навчального предмета, а опирається на миттєву зацікавленість дітей; реальне навчання ніколи не буває однобічним, важливі і побічні відомості.
     У сучасній педагогіці проектне навчання використовується не замість систематичного предметного навчання, а поряд з ним, як компонент освітніх систем.
     Під проектом я розумію спеціально організований вчителем і самостійно виконуваний дітьми на основі суб’єктивного цілеспрямування комплект дій, що завершується створенням продукту, який складається з об’єкту праці, виготовленого в процесі проектування і його подання в рамках усної або письмової презентації.
      Переваги даного методу навчання для вчителя полягають у можливості вдосконалення свого професіоналізму, розвитку співробітництва з колегами, а також у побудові відносин з учнями. Для учнів, які звикли до більш традиційних способів проведення занять, введення моделі навчання на основі проектного підходу означає перехід від виконання вказівок до здійснення самостійної діяльності; від простого прослуховування й реагування на почуте до взаємодії та прийняття на себе відповідальності; від знання фактів,
умов і сутності до практики; від залежності від учителя до самостійності.
      При здійсненні проектного навчання перед учителем виникає завдання:
-         вибір належних ситуацій, що сприяють розробці цікавих проектів;
-         структурування задач, як приклад можливостей для навчання;
-         співробітництво з колегами з метою розробки міждисциплінарних проектів;
-         керування процесом навчання;
-         використовування технологій там, де це необхідно;
-         пошук надійного способу оцінювання
Пропоную проект, який опрацювали разом з 5 класом
Проект «Математика – наука прикладна»
5 клас
        Використання проектної технології в навчально-виховному процесі сприятиме підвищенню рівня якості освіти та підготовки молоді до життя й виходу на ринок праці.
За результатами досліджень різних міжнародних організацій, учні з пострадянських держав відрізняються від своїх зарубіжних однолітків великим обсягом знань і водночас неспроможністю застосовувати їх в реальному житті. Використання в навчальному процесі методу проектів дає змогу подолати ці розбіжності, навчити дітей самостійно здобувати нові знання та застосовувати їх на практиці. Адже теоретичні знання – це база, на основі якої формуються вміння та навички.
Мозок, добре впорядкований,
 вартий більше, ніж добре наповнений.
М.Монтень


Учасники проекту: учні 5-го класу.

Тип проекту: навчальний

І. Актуальність проекту.

     Основним у діяльності школи на сучасному етапі має стати девіз: «Допоможи мені це зробити самому».
  Ідеально відповідає цій потребі проектна діяльність, бо вона сприяє активному залученню учнів до продуктивної творчої праці.
   Актуальним залишається питання підвищення рівня навчальних досягнень школярів з математики.
    Даний проект сприяє формуванню креативної компетентності учнів, створює оптимальні умови для їх самореалізації, розкриття творчого потенціалу та допомагає в реалізації життєвих планів особистості школяра.
ІІ. Мета і завдання проекту.

-         Активізувати пізнавальну діяльність учнів.
-         Сприяти розвитку інтелектуальних і творчих здібностей.
-         Розвивати навички мислення.
-         Прищеплювати навички роботи з додатковими джерелами інформації, вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі.
-         Формувати навички дослідницької діяльності на основі спільної праці учнів.
-         Розвивати в учнів  уміння оцінювати та само оцінювати набуті знання.
-         Формувати вміння генерувати ідеї, працювати в групі.

ІІІ. Механізм реалізації проекту.

-         Постановка проблеми.
-         Визначення теми та мети проекту.
-         Ознайомлення із суттю проекту та основними етапами його реалізації.
-         Робота з інформаційними ресурсами.


ІV. Орієнтовні напрямки реалізації проекту.

        Учні об’єднуються у групи з урахуванням бажань, здібностей, нахилів, способу мислення.

Завдання для групи «Мандрівники в минуле»

-         Вивчення історії виникнення дробів.
-         Робота з додатковими джерелами інформації.
-         Створення усного журналу «З історії дробів».

Завдання для групи «Дослідники»
-         Моделювання проблеми математичною мовою.
-         Створення ігрової ситуації («Допомога покемонам»).
-         Виготовлення наочності з теми «Звичайні дроби».
-         Створення презентації «Дроби у житті людини».
Завдання для групи «Журналісти»

-         Пошук та підготовка цікавих матеріалів про дроби (кросворди, ребуси, загадки).
-         Участь у конкурсі «Створи казку про дроби».
-         Створення учнівського бюлетеня «Дроби – це цікаво».

V. Очікувані результати.

-         Активізація пізнавальної діяльності учнів.
-         Підвищення інтересу до вивчення математики.
-         Розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів.
-         Розвиток навичок дослідницької діяльності.
-         Формування навичок самостійної роботи з додатковими джерелами інформації.
-         Формування уміння працювати в групі, генерувати ідеї.

VІ. Оцінка та самооцінка проекту.

Поміркуйте над тим, що вам вдалося найкраще. Критично оцініть свою роботу. Дайте відповіді на такі запитання.
-         Чого ви разом з однокласниками навчилися?
-         Яких умінь і навичок набули, працюючи над проектом?
-         У чому полягають переваги роботи в групі?
-         Як ви можете вдосконалити свої навички і уміння для кращого вирішення проблем?


VІІ. Представлення результатів діяльності учасників.

-         Усний журнал «З історії дробів».
-         Наочність  до теми «Звичайні дроби».
-         Презентація  «Дроби у житті людини».
-         Конкурс на кращу учнівську казку про дроби.
-         Учнівський  бюлетень «Дроби – це цікаво».
VІІІ.Сценарій проекту.

Керівник проекту. Шановні гості! Ми вітаємо вас і запрошуємо нас послухати. Ми отримали завдання знайти цікавий матеріал про дроби.
Пропонуємо вам сценку, як три учениці апельсини ділили.
(На сцені – макет дерева, під ним лежать два апельсини. До дерева підбігають три учениці.)
Учениця 1. Ой, яке чудове дерево!
Учениця 2. Та це ж апельсинове дерево.
Учениця 3.А ось і апельсинчики.
                                     (Піднімають апельсини.)
Учениця 1. Але ж нас троє, а апельсинів тільки два.
Учениця 2. Як же ми їх поділимо?
Керівник проекту. Ми почали міркувати: як поділити два апельсини на трьох, щоб кожен отримав однакову частину. Для цього ми об’єдналися у такі три групи:
-         «Мандрівники в минуле»;
-         «Дослідники»;
-         «Журналісти».
   Керівник групи «Мандрівники в минуле». Наша група отримала завдання з’ясувати історію виникнення дробів. Тому ми здійснили подорож у минуле та дізналися про таке.
   Іще в Древньому Єгипті люди використовували дроби. Усі дроби, крім дробу , які використовували єгиптяни, мали в чисельнику одиницю.

  Дріб ½ записувався так:

 


Дріб так:

 


Дріб 1/10  мав таке зображення:

1 / 100 зображувався так:.
    Вавілоняни надавали перевагу сталому знаменнику 60. І римляни також користувалися одним знаменником, що дорівнював 12. Як ми з’ясували, дроби відігравали важливу роль у давнину.
У наших мандрах  нам допомогли такі інформаційні джерела: дитяча енциклопедія «Я пізнаю світ» і «Великий довідник школяра».

Презентація «Дроби у житті людини».

    Керівник групи «Дослідники». Ми отримали таке завдання: допомогти ученицям розділити між собою два апельсини.
Ми дізналися, що дріб – це частина цілого. На малюнку 1. зображено одну четверту круга. А на малюнку 2. – три четвертих прямокутника.

  Мал. 1                                                     Мал. 2
Наведу ще кілька прикладів (показує наочність):
1) Ось тарілка, на якій лежать два яблука і банан. Одна третя усіх фруктів – це банан.
2) Це дві вазочки з шоколадним печивом і три – зі звичайним. Дві п’ятих усього печива – шоколадне.
Дріб дві третіх записується так (керівник групи показує плакат):

    Зважаючи на сказане, кожен апельсин треба поділити на три рівні частини і кожній учениці дати дві такі частини.
Записали в зошиті.
Повернемося  до пирога
Сторінка 160
на мал.. 153
7/10, 3/10
Знаменник дробу показує на скільки рівних частин поділили щось ціле, а чисельник – скільки частин взяли.
   В класі 16 учнів, 9 дівчаток. Яка частина дівчаток від класу?
9/16, а хлопчиків 7/16
Виконуємо № 651
№ 652 біля дошки
Керівник групи журналісти»
                  
Вірш-сценка

ІХ. Підсумок уроку. Але ми сьогодні зрозуміли, що без звичайних дробів нам у житті не обійтись. Треба їх вивчати. Що будемо робити далі.
Д/з №  653, №654, №658.
п 22. Прочитати. Знати, що показує числівник дробу,а що знаменник.

Керівник групи «Журналісти». Наше завдання полягало в тому, щоб зібрати цікавий матеріал про
дроби. Підсумком нашої роботи став випуск газети «Дроби – це цікаво». Ми оголосили конкурс «Створи казку». І переможницею стала учениця з казкою «Юрко в країні дробів». Крім того ми зібрали багато ребусів, загадок, кросвордів. Найкращі з них ви можете побачити в нашій газеті і спробувати розгадати їх.


ДОДАТКИ
Д. 1

       У 5 – А класі навчався хлопчик по імені Юрко. З математикою Юрко не дружив,бо, де правду дітки, був ледачкуватий.
       І ось дійшли п’ятикласники до вивчення звичайних дробів. Юрко з натуральними числами так сяк управлявся. Правда не всі дій знав і вирішив, що для  нього й цих знань досить. Бо ж дроби вже вивчали в четвертому класі і що ще нового можна взнати. На уроці Юрко слухав неуважно, відповідав невпопад і засмучена вчителька математики вимушена була написати Юркові у щоденник зауваження. В щоденнику був запис: « Юрко неуважний на уроці і зовсім не любить математику». Вдома мама прочитала запис і теж засмутилася.
 На що Юрко огризнувся « Чисельники, знаменники, надоїло. Можна і без дробів прожити».
І      ось Юркові сниться сон. Попав він у казкове місто «Математика».А вулиці у цьому місті рівненькі і дроби стоять про щось тихесенько сперечаються.
Правильні дроби стрункі,а серед них неправильні скособочені. Це ж якийсь хлопчик не знаючи дробів відправив неправильних  до правильних і тепер чисельник, який більше займенника тягнеться вниз, як це має бути у правильному дробу, а  займенник не пускає чисельник на своє місце. Ось і стоять ці дроби скособочені. А дроби у яких чисельник дорівнює знаменнику взагалі лежать на землі, бо ніхто нікому не хоче уступити місце.
«Ось появиться цей хлопчисько, який не хоче вчити дроби, то ми йому задамо» - лаються тихенько дроби. А далі взагалі нерозбериха. Мішані числа і неправильні дроби всі гуртом і розібратися не можуть кому, де треба знаходитися».
      «Це ж я - той хлопчик» здогадався Юрко і прокинувся. Взяв мерщій Математику і нумо вчити дроби. В школу Юрко прийшов з гордо піднятою
головою. Радо зустрівся з вчителькою математики. «Тетяна Григорівна я все вивчив і в казковому місті тепер лад». Хитро усміхнулась вчителька і була дуже задоволена результатами. Тепер він знав, що правильні дроби це ті у яких чисельник менше знаменника, а неправильні – це ті у яких чисельник більше знаменника або дорівнює йому. А ще є мішані числа, які складаються з цілої і дробової частини. Він також знав, що дріб складається з чисельника і знаменника. Знаменник показує на скільки частина поділеного ціле, а чисельник – скільки частин взятого. І тепер йому не важко вивчити буде вивчити дії з дробами.


Д. 2
«Знаменник»



1










2











3





4







5







6








7





8







9







1.     Кут, градусна міра якого 180 0 (Розгорнутий)
2.     Половина від 26 (тринадцять)
3.     Одиниця вимірювання кутів (Градус)
4.     Розв’язок рівняння 3х – х +5 = 21 (Вісім)
5.     Периметр прямокутника 28 см. Одна сторона 5 см. Знайти другу. (Дев’ять)
6.     Тисяча кілограмів. (Тонна)
7.     15х=0, х = ? (Нуль)
8.     12010 = ?        (Один)
9.     Прямокутник, у якого всі сторони рівні (Квадрат)
У виділеному стовпці учні прочитають слово «знаменник»
Д. 3
«Чисельник»




1







2






3





4









5




6



7












8







9



1.     Розв’язок рівняння 3х = 12
2.     3х = 9, х = ?
3.     Периметр прямокутника 20 см. Одна сторона 3 см. Знайти другу.
4.     Знайти сторону квадрата, площа якого 100 см2.
5.     Одиниця вимірювання об’єму.
6.     Ціле число, яке не є натуральним.
7.     42 = ?
8.     Число, яке не впливає на результат при множенні.
9.     Прямокутний паралелепіпед, у якого всі виміри рівні.
Відповіді: 1. Чотири. 2. Три. 3. Сім. 4. Десять. 5. Літр.
6. Нуль. 7. Шістнадцять. 8. Один. 9. Куб

У виділеному стовпці учні прочитають слово «чисельник»
   

Д. 4
 «Який у діда врожай»

Посадив на грядці дід
Огірки, картоплю й біб.
Добре влітку доглядав,
Поливав їх і сапав.
Восени ж врожай зібрав,
А який – нам не сказав.
Лиш відомо: огірочків
Засолив він аж три бочки.
Бочки гарні, не маленькі,
По три сотні зелененьких
Розмістив в тих бочках дід.
Потім взявся ще й за біб.
І стручків сто сорок всіх
Він зібрав собі у міх.
А стручки такі дорідні
Й насінинки в них солідні.
Дуже любить борщ з ним дід –
Буде взимку на обід.
А картоплю як копав,
То по триста в мішок клав.
Накопав мішків тих п’ять.
Потім став ще рахувать.
Та ми діда не чекали
І самі підрахували.

Д. 5
«Знаменник»







З1









Н2








3
А








4

М



5



Е


6





Н






7

Н


8




И





9


К


1.     Нуль французькою, латинською буде.
2.     Якщо його дописати до числа справа, то число збільшується у 10 раз.
3.     Дріб – це …. двох натуральних чисел.
4.     Знак, що відділяє частину від дробової у десятковому дробі.
5.     Одна сота числа.
6.     У звичайному дробі показує, скільки взято частин одиниці (цілого).
7.     Частина доби.
8.     ½.
9.     Відділяє чисельник від знаменника.

Відповіді: 1. Зеро. 2.Нуль. 3. Частка. 4. Кома. 5.Процент. 6. Чисельник. 7. День. 8. Половина. 9. Риска
ЛІТЕРАТУРА
Література
1.     Баженова І.М. Педагогічний пошук. – Київ.: Радянська школа. 1988 р.
2.     Горнштейн П. І., Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С Екзамен з математики і його підводні рифи. – М.:  Ілекса, Х.:  Гімназія. 1988 р.
3.     Козирева В.М. Технологія уроку з математики. – Тернопіл.ь: Астон. 2002 р.
4.     Сергєєв І.С. Як організувати проектну діяльності учнів. Практичний посібник для працівників загальноосвітніх установ. -  М:. АРКТИ. 2003 р.
5.     Логвин В. Метод проектів у контексті сучасної освіти  / В Логвии/ Сучасні шкільні технології – ч.2 ( упоряд. І. Рожковська, В Зоу). -  К:. Редакція
6.     Математична скринька // Математика. – 2005. - №36. – С.23.
7.     Математична скринька // Математика. – 2005. - №40. – С. 18
8.     Лисенко О. Математичні змагання. 5 клас // Математика. – 2007. - № 12. – С.14-15.







































Немає коментарів:

Дописати коментар